26.08.2019
„Contact Making Seminar on Human Rights Education“ toimus Austrias juulis 2019 ning see oli võimalus arutleda inimõiguste alase hariduse põhimõtete ja väärtuse teemadel ning leida projektipartnereid. Rühm oli mitmekesine – õpetajad, noorsootöötajad, koolitajad ja aktivistid paljudest Euroopa riikidest.
3-päevane seminar koosnes tutvumisosast, inimõiguste teemalisest linnaekskursioonist, ideede tutvustamise ja arendamise laborist ja koolitusest, kus sai õppida ühe populaarse inimõiguste alase hariduse meetodi „Samm edasi“ läbiviimist ja õpikogemuse mõtestamist. See meetod pärineb mahukast inimõiguste hariduse alusteosest „Kompass“, mis on ka eesti keeles välja antud.
Seminaril tutvustati ka Erasmus + ja Euroopa Solidaarsuskorupse võimalusi. Viktoriinis sai valede vastusete eest trahvipunkte, mis pole inimõiguste hariduse hea tavaga kooskõlas. Mitteformaalse õppimise kontekstis väärtustatakse loovaid ja koostöiseid õppemeetodeid, võistluslikud elemendid võivad seda vahel toetada, aga mitte sedasi, et selgitatakse välja kõige rumalamad. Õnneks kogusid korraldajad tagasisidet seminaril kasutatud meetodite ja seminari korralduse kohta, seega sai neile selle kohta ka märke maha jätta.
Seminari kohta oli võimalik infot leida ressursikeskuse SALTO koolituste kalendrist või Mitteformaalse õppimise koolituste kalendrist. Seejärel tuli täita registreerimisvorm, osutuda valituks ja sõlmida õpirände stipendiumi leping, ettemaksu alusel sai ise osta sobivad lennupiletid. Ööbimine ja toitlustus olid korraldajate poolt. Reisi järel tuli täita sisuline ja kuluaruanne, soovijatele pakuti võimalust saada ka Noortepass.
Eestist osalesid Heili Griffith, Kelly Grossthal, Margarita Gratšjova ja Uku Visnapuu. Kes soovib kogemusest lähemalt kuulda, et otsustada, kas sarnastel sündmustel osaleda, võib võtta meiega julgesti ühendust! Kaks meist räägivad ka selles postituses oma taustast ja kogemusest.
Uku Visnapuu: „Alustasin koolitajateed 20 aastat tagasi õpilaste õiguste teemadel, olles õpilasomavalitsuse aktivist. Maailmahariduse ja inimõiguste hariduseni jõudsin taas mõne aasta eest. Koolitan noori, noorsootöötajaid, õpetajaid ja koolitajaid mitteformaalse õppimise ala ja kasutan palju visualiseerimist, mis toetab õpet. Tutvustasin üht kaasava visualiseerimise meetodit kogumikust „Rändelood sõnas, pildis ja liigutuses“ ja arutasin oma projektiideed: noorsootöötajad, õpetajad ja koolitajad õpivad mõistma internetist levivaid meeme.
Heili Griffith: “Olen olnud seotud Youth for Human Rights projektiga ning olles osalenud koolitajate koolitusel Slovakkias ja Horvaatias eelmise aasta suvel ja selle aasta algul, on mul tekkinud suurem huvi inimõiguste ja inimõiguste hariduse teemade vastu. Eestis inimõiguste haridusega koolitusi läbi viies olen näinud, et inimõiguste haridusega seotud tegevuste järele on suur vajadus, mistõttu Viinis toimunud õpiränne sobis just ideaalselt selleks, et ühelt poolt enda teadmisi inimõiguste haridusest täiendada ja teiselt poolt leida partnereid, kellega antud teemaga seoses projekti läbi viia.”
Artikli autor: Uku Visnapuu